Πρότυπα Σχολεία: Η προσφορά τους συνεχίζεται

Δεν χρειάζεται καν να επιχειρηματολογήσουμε για την διαχρονική προσφορά που έχουν τα πρότυπα σχολεία στην Ελληνική παιδεία και κοινωνία.

Η συχνή επιλογή των σχολείων αυτών από γονείς για να φοιτήσουν σε αυτά παιδιά, που σήμερα αποτελούν σημαντικές προσωπικότητες στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως στους χώρους της επιστήμης, του πολιτισμού, της δημόσιας ζωής και των επιχειρήσεων, προδίδει την αποδοχή του έργου που επιτελέστηκε και μπορεί να συνεχίσει να επιτελείται από τα σχολεία αυτά.

 

Η αποδοχή τους από την ελληνική κοινωνία

 

Άλλωστε μόνο και μόνο το γεγονός ότι τόσες χιλιάδες μαθητών διεκδίκησαν με εξετάσεις την εγγραφή τους σε δημόσια σχολεία είναι κάτι το θετικό. Αποτελεί μία απόδειξη ότι η κοινωνία μπορεί να δείξει εμπιστοσύνη στο δημόσιο σχολείο, αρκεί το πλαίσιο λειτουργίας του, οι διαδικασίες που θα δρομολογηθούν στο εσωτερικό του, να πείθουν ή τουλάχιστον να επιτρέπουν την προσδοκία ότι κάτι καλό θα συμβεί εκεί.

 

Έτσι, η αποδοχή του συγκεκριμένου θεσμού από την Ελληνική κοινωνία ξεπέρασε κάθε προσδοκία την τελευταία πενταετία της επαναλειτουργίας τους. Ο αριθμός των αιτήσεων για τις εισαγωγικές εξετάσεις αυτών των σχολείων είναι σημαντικά πολλαπλάσιος των διαθέσιμων θέσεων και η αξιολογική διαδικασία επιλογής των μαθητών είναι απόλυτα αδιάβλητη και αντίστοιχη των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

 

Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες, ενδοσχολικές και εξωσχολικές, κρίνονται ως εξαιρετικά υψηλού επιπέδου και με σημαντική συμμετοχή των μαθητών. Το δε εκπαιδευτικό προσωπικό τους έχει περάσει από διαδικασία αξιολόγησης  για την επιλογή του στα εν λόγω σχολεία.

 

Όλα αυτά τα δεδομένα και οι παράγοντες καθιέρωσαν ήδη στη συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας τα Πρότυπα – Πειραματικά Σχολεία ως ένα επιτυχημένο και επωφελή για την παιδεία μας θεσμό.

 

Έτσι, καταλήγουμε αβίαστα στο συμπέρασμα ότι αυτού του τύπου οι εκπαιδευτικές δράσεις και θεσμοί θα πρέπει να ενισχύονται και να αξιοποιούνται μέσα από τη γενίκευση των καλών πρακτικών τους σε όλα τα σχολεία, σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης.

 

Αριστεία και καλό κλίμα

 

Στην πραγματικότητα το σημαντικό στα πρότυπα σχολεία είναι το κλίμα που δημιουργείται μέσα σε αυτά. Το κλίμα αυτό αγγίζει όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, αφού μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς μοιάζει να συναισθάνονται ότι έχει μπει ένα στοίχημα:

Να δικαιώσουν τη φήμη που οικοδομείται. Να αποδείξουν ότι μπορούν να φτιάξουν ένα δημόσιο σχολείο το οποίο θα έχει ζηλευτά αποτελέσματα. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στις βαθμολογικές επιδόσεις, αλλά και στα γενικά αποτελέσματα.

Γιατί ο στόχος δεν είναι να βγαίνουν μόνο άριστοι απόφοιτοι κάθε χρόνο, αλλά να εφαρμόζονται οι βέλτιστες διαδικασίες ώστε κάθε παιδί, είτε είναι διάνοια είτε ακαδημαϊκά έχει αδυναμίες, είτε έχει κλίση στη ζωγραφική είτε του αρέσει να φτιάχνει πράγματα με τα χέρια του, να αποκομίζει πάντα το μέγιστο δυνατό όφελος.

 

Ωστόσο, αξίζει να σημειώσουμε, ότι η αριστεία δεν είναι «ρετσινιά» ούτε αφορά δήθεν τους «λίγους και εκλεκτούς», δεν είναι συνώνυμο της ολιγαρχικής αριστοκρατίας, ούτε αποτελεί σινιάλο ελιτιστικής ιδεολογίας που αδιαφορεί ή και θυσιάζει τους πολλούς.

 

Η αριστεία στην εκπαίδευση ενσωματώνει άμιλλα – αξιοκρατία – προσπάθεια – δημιουργία – εξωστρέφεια και διαφάνεια.

 

Ο στόχος κάθε φιλόδοξης δημοκρατικής Πολιτείας πρέπει να είναι το να βελτιωθεί και να αναβαθμισθεί το δημόσιο σχολείο, ώστε να υπάρχουν για όλους ίσες ευκαιρίες. Έχει χυθεί πολύς ιδρώτας και αίμα για την δωρεάν δημόσια παιδεία.

 

Στην περίπτωση των προτύπων – πειραματικών σχολείων αποτελεί πρόκληση  για την πολιτεία να υπερβεί τον εαυτό της και να μην θάψει αυτό που έφτιαξε, αυτό που λειτουργεί και είναι επωφελές για την παιδεία και την κοινωνία.

 

-Σέμπος Βασίλης-

Leave a comment