Πως να περιορίσεις τους περισπασμούς

Πως να περιορίσεις τους περισπασμούς

 

Ζούμε σε μια εποχή με περισπασμούς. Η συνεχής ροή πληροφοριών και ο θόρυβος είναι πλέον διαδεδομένες καταστάσεις και έχουμε ξεχάσει τι πραγματικά σημαίνουν οι λέξεις  «ησυχία» και «γαλήνη».

Χάρη στις συνεχείς ειδοποιήσεις, γνωρίζουμε ακριβώς πότε ένας φίλος μας απάντησε σε ένα σχόλιο στο Facebook (σημαντική πληροφορία, προφανώς!). Τα banner μεγαλώνουν, γίνονται όλο και πιο φωτεινά και τα αποφεύγουμε με μεγαλύτερη δυσκολία.

 

Οι λόγοι της αυξημένης απόσπασης της προσοχής μας

Αν αποφασίσεις να κολυμπήσεις κατά του ρεύματος του περισπασμού, πρέπει πρώτα να εξετάσεις από που προέρχονται οι περισσότεροι από αυτούς. Ευτυχώς, για τους περισσότερους ανθρώπους η πηγή προέλευσης είναι η ίδια, οπότε δεν χρειάζεται να διενεργήσεις μια ενδελεχή έρευνα από μόνος σου.

Οι έρευνες αποδεικνύουν ότι στη λίστα με τους μεγαλύτερους περισπασμούς βρίσκονται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα κινητά τηλέφωνα, ο θόρυβος, η online διαφήμιση και τα μηνύματα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Ωστόσο, η άβολη αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι από αυτούς τους περισπασμούς (εκτός από τον θόρυβο) είναι ουδέτεροι από τη φύση τους. Έτσι, για να θεωρηθούν ως πιθανές πηγές περισπασμού, εξαρτάται και από εμάς αν θα υποκύψουμε σε αυτούς.

 

Σκέψου το:

Δεν θα υπάρχει τίποτα που να αποσπά την προσοχή σου εάν απλά βάλεις το κινητό σου τηλέφωνο σε σιωπηλή λειτουργία ή στη δόνηση. Μην αφήσεις ενεργή κάθε πιθανή ειδοποίηση και όποτε θες να συγκεντρωθείς, άφησέ το εκτός οπτικής επαφής.

Τα social media αποτελούν ένα σημαντικό εργαλείο επικοινωνίας που «σκοτώνει» τον χρόνο, αν δεν μπορείς να αντισταθείς να παρακολουθήσεις ένα ακόμη αστείο βίντεο ή να διαβάσεις μια ακόμη «φιλοσοφική» δημοσίευση που γράφτηκε από τον φίλο του φίλου σου.

Η συμπεριφορά μας με χαρακτηριστικά όπως η έλλειψη προσοχής, η αδύναμη βούληση και η αποτυχία καθορισμού των  προτεραιοτήτων μας είναι αυτή που μας εμποδίζει να είμαστε παραγωγικοί. Η κατάσταση χειροτερεύει λόγω της τεχνολογίας, αλλά μόνο όταν το αφήσουμε να συμβεί αυτό. Η επιλογή εξαρτάται από εμάς.

 

Κάτι που πρέπει να ξέρεις για τους περισπασμούς

Η προσοχή μας είναι ένας περιορισμένος πόρος.

Φαντάσου την προσοχή σου σαν ένα παιχνίδι που σου δίνει πόντους. Εάν έλαβες 100 πόντους προσοχής την ημέρα, μόλις χρησιμοποιηθούν , το να μείνεις παραγωγικός γίνεται σχεδόν αδύνατο.

Οπότε πρέπει να επενδύσεις τους πόντους προσοχής σου με προσεκτικό τρόπο. Απόφυγε να κάνεις κάτι χωρίς δεύτερη σκέψη. Μπορεί να μην είμαστε ικανοί να ελέγξουμε τι αποσπά την προσοχή μας, αλλά μπορούμε να σκεφτούμε διπλά προτού αφήσουμε ένα συγκεκριμένο πράγμα να συμβεί.

Κάθε φορά που βρίσκεις τον εαυτό σου να τσεκάρει το Instagram ή τo Facebook, σπαταλάς τους «πόντους προσοχής» σε ασήμαντα πράγματα. Αντί να κάνεις μια έξυπνη επένδυση και να μείνεις προσηλωμένος στο στόχο, δίνεις την προσοχή σου σε πράγματα που σε κάνουν να νιώσεις καλά για λίγο αλλά δεν σου παρέχουν καμία αξία μακροπρόθεσμα.

 

Άλλαξε τον τρόπο ζωής σου

Είναι σημαντικό να αντιληφθείς ότι η προσοχή είναι περιορισμένη, αλλά είναι οι συνήθειες μας και οι συμπεριφορές μας που θα αλλάξουν το παιχνίδι.

Χρειάζεται να αυξήσεις την απόσταση σου από τις  πηγές  περισπασμού. Μεταφράζοντάς το αυτό σε δράση σημαίνει ότι χρειάζεται:

  • Φυσική απομάκρυνση των πιθανών περισπασμών από κοντά σου
  • Καθιέρωση μιας καθημερινής ρουτίνας χωρίς περισπασμούς
  • Δούλεψε τη νοοτροπία σου (βλέπε: μάθε να αναγνωρίζεις την στιγμή που θα συμβεί ο περισπασμός και απόφυγέ τον).

Η φυσική απομάκρυνση των περισπασμών είναι ακριβώς αυτό που ακούγεται. Κάνε μια λίστα με τα πράγματα που θεωρείς ότι σε αποσπούν περισσότερο. Δες αν μπορούν να ξεφύγουν από την οπτική σου, και απομάκρυνε όσα περισσότερα μπορείς.

Το να δουλέψεις πάνω στη νοοτροπία σου είναι ένα απαιτητικό βήμα αλλά και ταυτόχρονα είναι εκείνο που θα σε ανταμείψει περισσότερο από ότι τα υπόλοιπα. Η σωστή στάση είναι εκείνη που βοηθά τους ανθρώπους να αποφύγουν τους περισπασμούς με μεγαλύτερη επιτυχία ενώ κάποιοι άλλοι το βρίσκουν αδύνατον να συγκεντρωθούν.

 

Ποιο είναι το μυστικό;

Οι άνθρωποι που δεν αποσπώνται είναι εντελώς παρόντες στη στιγμή. Έχουν καταφέρει να απενεργοποιήσουν τον «αυτόματο πιλότο». Ζουν το κάθε λεπτό στο μέγιστο. Με αποτέλεσμα, να συγκεντρώνονται πάντα στο τι συμβαίνει κάθε στιγμή. Απλά τους παίρνει λίγα λεπτά για να αντιληφθούν ότι έχουν αφαιρεθεί και γυρνούν πάλι σε αυτό που ήταν πιο σημαντικό.

 

Μικρές αλλαγές – Μεγάλη διαφορά

Αν δε νιώθεις έτοιμος για ένα μεγάλο βήμα όπως να λειτουργείς με επιμέλεια ή να κρατάς το κινητό σου στο ντουλάπι όσο εργάζεσαι (το ξέρουμε, είναι ένα μεγάλο βήμα και απαιτεί αρκετή θέληση), ξεκίνα από ένα μικρό.

Ανάλυσε την καθημερινή σου ρουτίνα και δες αν μερικές από τις συνήθειές σου συμβάλλουν στην απόσπαση της προσοχής σου. Αντικατέστησέ τις με εναλλακτικές. Μερικές ιδέες που θα σε βοηθήσουν να ξεκινήσεις τον αγώνα σου κατά της απόσπασης της προσοχής σου είναι οι εξής:

  • Όποτε είναι πιθανό, μίλα με ανθρώπους αντί να συνομιλείς μέσω εφαρμογών
  • Διάβασε βιβλία και εφημερίδες σε έντυπη και όχι διαδικτυακή μορφή
  • Μην κάνεις πολλά πράγματα ταυτόχρονα αλλά ένα πράγμα τη φορά.
  • Κάνε τακτικά διαλείμματα από την δουλειά σου αλλά μην τα ξοδεύεις στο internet.
  • Αποσύνδεσε όλες τις συσκευές σου 1 ώρα πριν πέσεις για ύπνο.
  • Απενεργοποιήστε όλες τις περιττές ειδοποιήσεις ώθησης.

Μην κατακλύζεις  τον εαυτό σου με πολλές επιλογές. Διάλεξε μερικές ιδέες που σου ταιριάζουν περισσότερο και κάνε μια προσπάθεια να τις υλοποιήσεις. Αν δεν μπορείς να αποφασίσεις ποια απόφαση θα δοκιμάσεις πρώτα, λάβε υπόψη το πόσο το θέλεις.

Ξεκίνα με εκείνες που ταιριάζουν με την τρέχουσα κατάσταση της θέλησης σου και σταδιακά αύξησέ τις. Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο η ζωή σου θα γίνει ολοένα και πιο προσεκτική με την πάροδο του χρόνου, αλλά θα ενισχύσεις και τη δική σου θέληση ως μπόνους!

 

-Βασίλης Σέμπος-